ΣΤΙΓΜΕΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ & ΙΔΕΕΣ-ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ



Πρόταση:
Η συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία με τη δημιουργία συλλογών και ομαδικών κειμένων συνεισφέρει στη δημιουργία επιθυμητών μαθητικών ταυτοτήτων.

Ιδέες:
Τα πλέγματα (Φ1, Φ2), οι αριθμογραμμές (Φ3, Φ4), τα ρολόγια (Φ5) είναι χρήσιμα εργαλεία για τη διδασκαλία των μαθηματικών στις Β΄ τάξεις (48ο Δ.Σ. Αθηνών, δασκάλες: Πατριανάκου Γιώτα, Αναστασία Αντωνίνη). Και οι κανόνες της τάξης επίσης (Φ6) ενώ πολύ ωραίες ιδέες είναι η γωνία των αντικειμένων (Φ7) και η ανάρτηση εργασιών με αυτόν τον ενδιαφέροντα τρόπο (Φ8).

Γεγονός: Στο τέλος της προηγούμενης σχολικής χρονιάς οργανώθηκε μια πολύ ενδιαφέρουσα λαογραφική έκθεση (Φ1, Φ2, Φ3) από τους μαθητές κα τη δασκάλα (Πατριανάκου Γιώτα) του Β2 του 48ο Δ.Σ. Αθηνών (Φ4).

Πληροφορία: Οι μαθητές του Δ2 του 48ου Δ.Σ. Αθηνών μας ενημερώνουν για το πώς πήρε το όνομα της η οδός Αιλιανού (Φ1, δασκάλα: Μελισσινού Μανταλένα).

Γεγονός: Πειράματα στο Δ1 του 48ου Δ.Σ. Αθηνών (Φ1, δάσκαλος: Βαρέλης Νίκος).

Πρόταση: Αξιοποίηση πολιτισμικών εργαλείων που λειτουργούν ως "σκαλωσιές μάθησης" στα μαθηματικά [αριθμογραμμή (Φ1), η εξοικείωση με τον αλγόριθμο της πρόσθεσης με κρατούμενο (Φ2)] και στη Γλώσσα [κλίση ρημάτων & ορθογραφία καταλήξεων (Φ3)] (δασκάλα: Μελισσινού Ματαλένα, Γ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

Γεγονός: Οι μαθητές και ο δάσκαλος (Βαρέλης Νίκος, Δ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών) ερεύνησαν, συγκεντρώσαν και μελέτησαν υλικό για τη γιορτή της 28ης Οκτωβρίου (Φ1).

Ιδέα: Μια πολύ καλή ιδέα αναπαράστασης των μερών του λόγου σε χαρτόνι (Φ1) (δάσκαλος: Σιμόπουλος Γιάννης, Δ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

Πρόταση: Αξιοποίηση χαρτονιών, αφισών, κουτιών κ.λπ. για τη δημιουργία γωνιών Γλώσσας (Φ1), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Φ2), Βιβλιοθήκης (Φ3) ... μέσα στην τάξη (δασκάλα: Κουτσοκέρα Δήμητρα, ΣΤ΄ τάξη, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

Πρόταση: Στα πλαίσια προγραμμάτων του Γ΄ ΚΠΣ έχει παραχθεί άφθονο υλικό και για την διαπολιτισμική εκπαίδευση (ζητήστε πληροφορίες για το υλικό εφόσον το επιθυμείτε). Μπορούμε να το αξιοποιήσουμε για να υποστηρίξουμε μαθητές που μαθαίνουν την ελληνική ως δεύτερη γλώσσα. Η αξιοποίησή του σύμφωνα με τη Δήμητρα (Κουτσοκέρα Δήμητρα, 48ο Δ.Σ. Αθηνών, Στ΄ τάξη) βοήθησε σημαντικά ένα κορίτσι (Φ1, Φ2) που για πρώτη φορά φέτος παρακολουθεί σε τάξη ελληνικού σχολείου.

Ιδέα: Η μαθησιακή διαδικασία καλό είναι να ξεφεύγει από τα στενά όρια των γνωστικών αντικειμένων. Μια επιλογή για αυτό είναι να έχουμε στην τάξη μας εκπαιδευτικά παιχνίδια που μπορούν να αξιοποιηθούν με πολλούς τρόπους. Μαθητές στην τάξη αυτή (48ο Δ.Σ. Αθηνών, Στ΄ τάξη, δασκάλα: Κουτσούκου Τζένη) ολοκλήρωσαν τις εργασίες του μαθήματος και επέλεξαν μια ομάδα να παίξει σκάκι (Φ1) και μια άλλη ένα παιχνίδι με σημαίες κρατών (Φ2).

Ιδέα: Ο αριθμημένος πίνακας 10Χ10 από το 1 έως το 100 προσφέρει σημαντικές σκαλωσιές μάθησης κατά τη διάρκεια νοερών προσθέσεων, αφαιρέσεων και πολλαπλασιασμών στην Α', στη Β΄, και στη Γ΄ τάξη (Α΄ τάξη, δασκάλα Ντίνα Πατρικάκου, 48ο Δ.Σ. Αθηνών).

Γεγονός: Στιγμές  από τη δειγματική διδασκαλία (στο μάθημα της Γλώσσας) της Ντίνας Πατρικάκου σε Α΄ τάξη του 48ου Δ.Σ. Αθηνών που πραγματοποιήθηκε στις 25/5/2009 (Φ1, Φ2, Φ3, Φ4, Φ5). Και εποπτικό υλικό που δημιουργήθηκε στη διάρκεια της χρονιάς για το μάθημα της Γλώσσας (Φ6, Φ7, Φ8, Φ9, Φ10).

Πρόταση: Αναρτημένα χαρτόνια στην Ε΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών που αφορούν διάφορα μαθήματα και ουσιαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως σκαλωσιές μάθησης. Όπως, στη γλώσσα και στην ανάπτυξη κειμενικών ειδών (Φ1, Φ2), στα μαθηματικά (Φ3), στη γεωγραφία (Φ4).

Ιδέα: Η εποπτεία του τρόπου που θα ανοίξουμε το στόμα μας για να προφέρουμε φωνήεντα μπορεί να βοηθήσει σημαντικά, ιδιαίτερα τους μαθητές που μητρική τους γλώσσα δεν είναι η ελληνική. Φωτογραφία εποπτικού χαρτονιού στην Α΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών στο οποίο 85% του μαθητικού πληθυσμού είναι αλλοδαποί μαθητές.

Ιδέα: Μαθηματικά με παιγνιώδη τρόπο στην Α΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Απορίες: Οι μαθητές της τρίτης τάξης του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών ζήτησαν απάντηση στο ακόλουθο ερώτημα: "Γιατί άραγε στη Β΄ Δημοτικού να μαθαίνουμε την αφαίρεση με έναν τρόπο και στη Γ΄ Τάξη με έναν διαφορετικό;" Να ένα παράδειγμα που έγραψαν στον πίνακα και να πώς έχει την αφαίρεση το βιβλίο της Γ'.

Πρόταση: Μια επιθυμητή πρακτική στα μαθηματικά είναι η διδασκαλία των βημάτων επίλυσης αλλά και των στρατηγικών επίλυσης. Να κάποια παραδείγματα (Φ1, Φ2, Φ3) από τη Β΄ του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.

Ιδέα: Καταγραφή των στρατηγικών επίλυσης προβλήματος σε χαρτόνι σε Δ΄ τάξη του 48ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών.


Line